Tamadun Melayu adalah merupakan sebuah tamadun yang sangat unik kerana ia mengalami banyak perubahan sepanjang proses perkembangan dan kegemilangannya. Dalam proses kegemilangan tamadun Melayu, ia telah dikelaskan kepada tiga peringkat iaitu kehidupan masyaraket Melayu sebelum kedatangan agama Islam, kehidupan masyarakat Melayu selepas menerima pengaruh Hindu-Buddha dan kehidupan masyarakat Melayu selepas kedatangan agama Islam.
Alam Melayu
·
Satu kawasan yang merangkumi kawasan kepulauan
yang merentasi seluruh wilayah Asia Tenggara
·
Dikenali pelbagai nama seperti gugusan Kepulauan
Melayu, gugusan kepulauan Melayu-Indonesia, Nusantara, Alam Melayu dan Tanah
Jawi
·
Bahasa Melayu menjadi bahasa perhubungan luas
atau lingua franca dalam kehidupan masyarakat
·
Perkataan Melayu merujuk kepada tiga perkara
yang berbeza iaitu ras, kebudayaan dan bahasa
Tamadun Melayu Sebelum Kedatangan Islam
·
Zaman
Pra-Islam
Ø
Kepercayaan
kepada roh nenek moyang yang dinamakan hyang
Ø
Roh
nenek moyang dipercayai masih di kalangan mereka dan mempunyai tenaga
Ø
Hyang
dianggap sebagai jelmaan Tuhan yang perlu dipuja dan disembah
Ø
Menyembah
roh jelmaan Tuhan
·
Zaman
Kedatangan Hindu-Buddha
Ø
Lebih
tersusun dan berbentuk rasmi
Ø
Berlaku
pada lapisan atasan iaitu golongan pemerintah dan bangsawan
Ø
Konsep
dewaraja
Ø
Kesenian,
keindahan, keromantisan, keagungan dan ketakjuban diutamakan
·
Zaman
Kedatangan Islam
Ø
Mengubah
bentuk kepercayaan Hindu-Buddha bertukar kepada kepercayaan kepada Allah dan
Rasul-Nya
Pembinaan Tamadun Melayu selepas kedatangan Islam
·
Islam
datang dari Tanah Arab
Ø
Dikemukakan
oleh John Crawford dan Niemann dan de Hollander
Ø
Disokong
oleh Prof. S.M. Naquib al-Attas
Ø
Hubungan
perdagangan terjalin antara Alam Melayu dengan Tanah Arab sejak sebelum
kedatangan Islam di Tanah Arab
·
Islam
datang dari India
Ø
Dikemukakan
oleh Pijnappel dan diperkukuhkan oleh Snouck Hurgronje dan J.P. Moquette
Ø
Melalui
Gujerat
Ø
Penemuan
batu nisan Sultan Malikul Salleh yang mendakwa dibawa dari Gujerat
·
Islam
datang dari China
Ø
Melaui
Kanton dan Hainan
Ø
Dopelopori
oleh Emanuel Godinho de Eredia
Ø
Penemuan
batu surat di Champa, Brunei, Laren Jawa dan Terengganu
Ø
Mencatatkan
kedatangan Islam melalui Negara China
Kesan dan Pengaruh Islam kepada Tamadun Melayu
·
Agama
dan Kepercayaan
Ø
Percaya
kepada knosep ketuhanan, hormat-menghormati antara manusia dan menitik beratkan
soal persamaan taraf
Ø
Masyarakat
Melayu diperkenalkan dan diyakinan dengan keyakinan yang berteraskan tauhid
Ø
Menekankan
konsep persamaan taraf sesama manusia di sisi Allah s.w.t.
·
Pendidikan
Ø
Golongan
bawahan berpeluang menerima pendidikan yang sama seperti golongan atasan
Ø
Dorongan
belajar bermula dengan pengajaran membaca Al-Quran dan kitab-kitab
Ø
Melahirkan
ramai cendekiawan dan ulama-ulama Melayu
·
Bahasa
dan Kesusasteraan
Ø
Tulisan
jawi dan tulisan Arab telah diperkenalkan
Ø
Melalui
bahasa ini, Bahasa Melayu memainkan peranan lebih penting
Ø
Digunakan
untuk menulis kitab-kitab agama, hikayat-hikayat, undang-undang dan pentadbiran
·
Perundangan
Ø
Perubahan
kepada sistem dan Islam
Ø
Perundangan
Islam dilanjutkan dalam pemerintahan Malaysia
Ø
Perlembangan
Malaysia menjadikan urusan Islam sebagai urusan negeri
·
Politik
dan Pemerintahan
Ø
Gelaran
raja ditukar kepada sultan
Ø
Rakyat
diberi hak untuk bersuara dalam menentukan perubahan sistem beraja
Ø
Sultan
diamanahkan mentadbir sesebuah negeri
·
Sistem
kekeluargaan
Ø
Pembentukan
jati diri dan peribadi Melayu yang baik, beragama, berakhlak dan berbudi
menjadi keutamaan
Ø
Islam
menentukan garis panduan dalam membina keluarga berasaskan ajaran Islam
Ø
Pelbagai
adat dan budaya Islam dihayati oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak
·
Adat
dan Cara Hidup
Ø
Dilakukan
sejak individu itu lahir ke dunia hinggalah ke hari kematiannya
Ø
Islam
telah mengangkat taraf manusia dan menyamakan kedudukan mereka di sisi Allah
s.w.t
Ø
Kedatangan
Islam ke Alam Melayu menjadikan golongan bawahan mula mendapat perhatian dan
penghormatan
Pandangan Semesta Tamadun Melayu
Pandangan Semesta Tamadun Melayu
Aspek
Tauhid
§ Prinsip tentang kejadian alam semesta sebagai ciptaan
Tuhan untuk dimanfaatkan oleh manusia di dunia ini dan untuk menjadi satu tanda
bagi wujudnya Rabb al-Alamin.
§ Dibahagikan kepada :
o
Tauhid
Uluhiyyah – Penyembahan, pemujaan, penghargaan dan permohonan hanya kepada
Allah Tuhan yang satu.
o
Tauhid
Rububiyyah – mempercayai Allah sebagai Pencipta, pemilik dan pentadbir tunggal
bagi alam ini.
Nilai-nilai
murni Masyarakat Melayu
§ Kehidupan lebih teratur dari segi susunan masyarakat dan mengamalkan
nilai-nilai murni seperti ketaatan dan kepatuhan kepada sultan dan pemimpin.
§ Berpegang teguh kepada adat tradisi yang sebati dengan
amalan kehidupan seharian.
§ Menjaga adat resam dan pantang larangan yang diamalkan
oleh nenek moyang dahulu, seperti adat istiadat menyambut kelahiran,
perkahwinan dan kematian.
§ Mengatur perjalanan kehidupan dari segi pergaulan dan
juga hubungan sesama manusia.
§ Menitik beratkan hal-hal kekeluargaan dan juga hubungan
sesama manusia.
§ Mengajar umatnya mengutamakan ikatan kekeluargaan dan
hubungan silaturrahim.
Pencapaian
Tamadun Melayu
Bidang Persuratan
§ Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa ‘lingua franca’
bagi wilayah kepulauan Melayu dan digunakan oleh golongan peniaga serta
pengembara asing dari China, Eropah dan India.
§ Penggunaan dalam bidang penulisan :Skrip Sanskrit (pahlawi), Skrip Arab (jawi), Skrip Roman
(rumi)
§ Dibahagikan kepada :
o
Sastera
Rakyat (sastera lisan)
- Merupakan
satu unsur ‘local genius’ atau kepintaran tempatan yang memperlihatkan
kekereatifan dan kebijaksanaan berfikir anggota masyarakat pada zaman
pra-literasi.
-
Dibahagikan
kepada :
Ø bukan naratif (bentuk ucapan lisan) : seperti pantun,
peribahasa, simpulan bahasa dan seloka. Bentuk ucapan ini kemudiannya akan
dirakam dalam bentuk tulisan.
Ø naratif (bentuk sastera lisan) : seperti cerita penglipur
lara, cerita jenaka, cerita nasihat, cerita binatang dan lain-lain.
o
Sastera
Pengaruh Hindu
-
Di
zaman pra-Islam di Alam Melayu.
-
Epik
dan mitos India diserap ke dalam bentuk kesusasteraan Melayu lama.
- Seperti
: Hikayat Seri Rama, Hikayat Pendawa Lima didasrkan kepada kitab Ramayana dan
Mahabharata.
o
Sastera
Pengaruh Islam
- Kelahiran
kitab-kitab ilmiah yang banyak menggunakan bentuk prosa dan puisi di Acheh dan
melahirkan pelbagai genre baru.
- Di
zaman pemerintahan kerajaan Pasai, hasil kesusasteraan dipenuhi dengan ciri
kesusasteraan agama khususnya sastera kitab, riwayat hidup Nabi Muhammad
s.a.w., cerita nabi-nabi, dan sejarah seperti Hikayat Raja-raja Pasai.
Bidang Kesenian
§ Dilihat melalui manifestasi kesenian orang melayu.
§ Memainkan peranan penting dalam melengkapkan kehidupan
orang Melayu yang diwarisi sejak beribu-ribu tahun dan untuk mengekalkan
nilai-nilai murni tamadun Melayu.
§ Dipengaruhi oleh kejadian alam semulajadi dari segi
hubungan masyarakat Melayu dengan manusia lain dan juga hubungan manusia dengan
kepercayaan dan agama.
§ Pelbagai bentuk kesenian seperti seni tari, seni muzik,
seni ukir dank hat, seni bela diri, seni pertukangan, seni tenun dan sulam,
seni kulinari dan lain-lain.
Bidang Sains dan Teknologi
§ Mencerminkan keperluan-keperluan serta nilai-nilai
kebudayaan yang ada pada orang-orang Melayu.
§ Contoh kemajuan sains dan teknologi :
o
Bidang
pertanian : Teknologi pembajakan dan sistem saliran air yang digunakan dalam
process pengairan pertanian.
o
Bidang
teknologi alam bina : Pembinaan rumah dan masjid, contoh rumah kutai, rumah
panjang, kubah dan juga masjid kampong laut.
o
Teknologi
tekstil dan warna : teknologi mencanting batik dan juga tenunan.
o
Sains
ukuran, timbangan dan sukatan
Bidang Pendidikan
Pada awal perkembangan
§ Pendidikan yang diterima adalah pendidikan tradisional
seperti kelas mengaji Al-Quran dan bahasa Arab.
§ Aktiviti yang dijalankan oleh guru-guru yang
mengorganisasikan sekolah agama
§ Membina pondok di sekeliling sekolah agama sebagai tempat
tinggal.
Sekitar abad ke-19
§ Sekolah Melayu mula dibuka, sekolah Melayu pertama dibuka
pada tahun 1821 iaitu Sekolah Melayu Gelugor.
§ Ciri-ciri utama ialah pelajaran Melayu disediakan selama
empat tahun, mutu pelajaran terhad dan rendah tahapnya, menyediakan para
pelajar menguasai ‘3M’ iaitu membaca, menulis dan mengira.
§ Keburukan : Murid-murid sekolah Melayu tidak ada peluang
untuk belajar Bahasa Inggeris dan juga tidak dapat melanjutkan pelajaran di
peringkat menengah.
§ Langkah-langkah yang diambil oleh pentadbiran British
melalui jawatankuasa Barnes 1950 (Penyata Barnes) (Samri,2003) – mendapat
tentangan dari masyarakat bukan Melayu kerana ia meletakkan Bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar utama.
Selepas Penyata Barnes ditolak
§ Jawatankuasa Fenn-Wu, ditubuhkan pada tahun 1951 – tidak
mampu memberi kepuasan kepada semua penduduk Tanah Melayu yang berbilang kaum.
§ Ordinan Pelajaran 1952 diwujudkan untuk mengariskan
perkara penting oleh British.
o
Antarannya
seperti :
1. Mendirikan dua jenis sekolah kebangsaan, iaitu
menggunakan pengantar Bahasa Melayu dan pengantar Bahasa Inggeris.
2. Sekolah Cina dan Tamil tidak termasuk dalam sistem
pelajaran kebangsaan tetapi kemudahan akan disediakan untuk mempelajari Bahasa
Cina dan Tamil sebagai bahasa ketiga.
3. Bahasa Inggeris akan diajar dari darjah satu di
sekolah-sekolah pengantar bahasa Melayu.
4. Bahasa Melayu diajar pada darjah tiga bagi sekolah
pengantar Bahasa Inggeris.
§ Ordinan ini tidak dapat dilaksanakan disebabkan oleh
kemelesetan ekonomi dan darurat.
Menjelang Kemerdekaan pada 31 Ogos 1957
§ Penyata Razak, diluluskan dalam majlis perundangan
Persekutuan pada 16 Mei 1956.
§ Semua dasar pendidikan selepas 1957 menggunakan dasar
yang telah diputuskan dalam Penyata Razak.
Pada tahun 1959
§ Sebuah jawatankuasa ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan
untuk mengkaji Penyata Razak.
§ Cadangan dikemukakan didalam Penyata Rahman Talib
diterima dan digubal serta dinamakan sebagai Akta Pelajaran 1961.
Pada tahun 1974
§ Sebuah Jawatankuasa mengkaji sistem pendidikan
kebangasaan yang dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran, iaitu Tun Dr. Mahathir
Mohamad ditubuhkan.
§ Menwajibkan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar utama di semua sekolah.
§ Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dilaksanakan
pada tahun 1982 manakala Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
dilaksanakan pada tahun 1988.
Konsep Kebudayaan Islam Di
Malaysia
§ Pemupukan kebudayaan di Malaysia Semenjak tergubalya
Dasar Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1971.
§ Berbeza dengan negara lain.
§ Sifat agama Islam memudahkan kebudayaan Islam tersebar
dan dapat diterima dengan terbuka oleh penduduk di alam Melayu ini.
§ Dilihat dalam tradisi pengajian, bahasa, keilmuan, kesenian,
kesusasteraan, falsafah dan pemikiran serta kemampuannya menyerapkan unsur
asal, dipengaruhi dan mempengaruhi selagi ia tidak bertentangan dengan prinsip
tauhid.
§ Memberi sumbangan kepada kehidupan keagamaan dan
kemasyarakatan.
§ Dilihat dari sudut cara berpakaian, makan minum,
pengembangan ilmu pengetahuan, kesenian, falsafah dan peningkatan Bahasa Melayu
dan juga kesusasteraan.
Cabaran Tamadun Melayu Pada
Masa Kini
Cabaran dari dalam
§ Cabaran sosio-budaya kesan daripada kemajuan dan
perubahan yang dicapai dan dialami. Khususnya golongan remaja dan belia yang
menghadapi pelbagai masalah sosial.
§ Pengaruh dan tekanan kebendaan dan kemewahan hidup yang
membawa pelbagai jenayah kewangan, penyalahgunaan kuasa, rasuah dan lain-lain.
§ Fahaman sekularisme ataupun kefahaman tentang segala apa
terjadi dan diusahakan adalah semata-mata untuk kehidupan di dunia sahaja tanpa
memikirkan hal-hal kehidupan di akhirat.
§ Fahaman pragmatisme yang melampau dan amalan-amalan yang
bertentangan dengan nilai Islam.
Cabaran dari luar
§ Kemasukan pengaruh asing, terutamanya unsur-unsur dari
Barat sebab berlakunya globalisasi ataupun proses pengecilan dunia.
§ Penularan pengaruh Barat :
o
Dari
segi ideologi seperti sekularisme, liberalisme, materialisme, rasionalisme,
atiesme dan lain-lain.
o
Dari
segi budaya dan nilai seperti budaya hedonisme, humanisme, individualisme dan
lain-lain.
o
Dari
segi ekonomi dapat dilihat dari segi budaya kapitalisme, perniagaan wang,
pasaran bebas dan banyak lagi.
o
Dari
segi penerokaan sains dan teknologi seperti teknologi maklumat dan komunikasi,
penerokaan dalam bidang bio-teknologi, mikroelektronik, aeroangkasa, robotik
dan sebagainya.
o Dari
segi politik dapat dilihat sistem pentadbiran negara lebih cenderung kepada
demokrasi liberal ala-Barat dan sebagainya.
§ Cabaran-cabaran dapat diatasi melalui kekuatan
pembersihan dalaman berdasarkan ajaran-ajaran Islam, yang menekankan
akauntabiliti dan ketakwaan, kesederhanaan, pengorbanan diri, prinsip dan
sebagainya.
Kesimpulan
Tamadun Melayu adalah sebuah tamadun yang unik, kerana
perkembangannya melalui beberapa tahap yang penting. Tamadun Melayu mengambil
masa berabad-abad lamanya untuk menjadi sebuah tamadun yang unggul, setanding
dengan tamadun-tamadun dunia yang lain. Sekarang masyarakat Melayu telah mencapai
kegemilangan yang tinggi, malah perkembangan tamadun Melayu telah menerima
pelbagai cabaran untuk berkembang. Diharap generasi akan datang tidak akan
mensia-siakan segala perjuangan yang telah diusahakan oleh generasi dahulu, dan
akan berusaha memantapkan lagi kekuatan yang dimiliki sekarang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan